Het is een feestje om bij Solviteers te werken

Solviteers zijn eigen en echt. Zij maken een wezenlijk verschil. Zij zijn eerlijk en recht door zee en trots op wat ze doen. Zij halen het beste uit elkaar en kunnen zijn wie ze willen zijn. Zij doen het samen en gaan door tot het echt werkt. Ze waarderen tomeloze inzet en doen meer dan alleen hun werk. Solviteers weten te raken. Solviteers boeken resultaat. Solviteers maken Solviteers.

‘Oude’ garde en ‘nieuwe’ garde met elkaar in gesprek

Wij hebben de ‘oude’ garde gevraagd om in gesprek te gaan met de ‘nieuwe’ garde over hun werkervaring bij Solviteers. Naast de vele overeenkomsten tussen het Solviteers van toen en van nu zijn er ook duidelijke verschillen. Dat is ook niet zo vreemd voor een organisatie die al 25 jaar in beweging is. Nieuwsgierig naar de evolutie die Solviteers heeft meegemaakt en de unieke elementen die nog behouden zijn gebleven? Lees dan snel de ervaringen van enkele Solviteers.

Solviteers 25 jaar gezond verstand – een vergelijking tussen toen en nu

Solviteers bestaat 25 jaar. We kijken terug op de afgelopen jaren met Jelle en Freek. Jelle begon in 1999 als consultant en is sinds 2013 directeur van Solviteers Softwareontwikkeling. Freek is net een jaar geleden gestart als consultant.

Mijn start

Jelle: “Ik werkte bij het Arbeidsbureau in de begeleiding van langdurig werklozen. Heel nuttig werk. De materie was interessant en het was prachtig om successen te boeken met individuen, maar de processen waren stroperig. Toen een collega overstapte naar Solviteers (destijds nog Baas & Roost), volgde ik al snel. Ik vond het prachtig dat dit bedrijf met zijn software midden in de maatschappij stond (en staat) en echt iets kon toevoegen aan het proces om mensen te helpen. Ik had toen geen enkele achtergrond in de IT trouwens.”

Freek: ”Voor mij geldt precies hetzelfde. Ik kom uit de sportmanagement-wereld en heb ook een opleiding in die richting gedaan. ” Mijn vorige baan was bij een bedrijf dat software verkocht aan sportscholen. Toen ik zag welke winst er te behalen is met goede IT was mijn interesse echt gewekt. Met goede IT kun je echt mensen helpen. Daarom ben ik vorig jaar naar Solviteers gekomen. Mijn achtergrond is zeker geen handicap. Bij Solviteers wordt vooral gekeken naar gezond verstand en een goede mentaliteit. En affiniteit met de materie is daarbij ook belangrijk.”

Vergelijking

Jelle:” Sinds de begintijd is er veel veranderd. Toch zijn er ook dingen hetzelfde gebleven. De methodiek van implementeren van software is nog steeds dezelfde als in de beginjaren. Die methode was, is en blijft goed. Onze eerste klant ooit was een grote gemeente in het zuiden van het land. Nu nog steeds één van onze grote klanten. Wij trekken al jaren samen op in het ontwikkelen van software. Toen met de software van destijds, later met WIZportaal, en nu zijn ze een voorloper met MijnApp.”

Freek: ” Ik werk nu voor deze klant aan nieuwe modules voor WIZportaal. ‘We bespreken samen de gewenste functionaliteiten en ik vertaal die naar features die ontwikkeld worden door ons team. Ook op andere plekken en in andere rollen werken collega’s bij deze klant. Jelle onderhoudt de contacten op directieniveau.”

Jelle: “Agile werken is tegenwoordig de norm. Vroeger ging het via de watervalmethode. Processen verliepen toen heel anders. Door dit toegenomen overleg is enorme winst geboekt in kwaliteit en snelheid, flexibiliteit en daardoor ook de klanttevredenheid. De allergrootste verandering is natuurlijk de opkomst van internet. Stel je voor: een IT-bedrijf zonder internet. In onze beginjaren bestond het nauwelijks en nu kunnen we geen dag meer zonder. We gingen toen op pad met Cd-roms, en daarvoor zelfs nog met diskettes.”

Waarom werken we bij Solviteers?

Jelle: “ Je krijgt hier kansen. Als je met een goed plan komt, dan is daar ruimte voor. Zo heb ik de kans gekregen om voor softwareontwikkeling een nieuw kantoor op te starten in Spanje. Een nieuwe vestiging opbouwen is een prachtig project. Inmiddels is het team druk bezig met het ontwikkelen van allerlei apps/programma’s, etc.. Het blijkt een succesformule. De software teams van Solviteers in Houten en het team in Spanje werken nu al meer dan een jaar succesvol samen aan mooie nieuwe softwareoplossingen.

Freek: “Vanaf het begin kreeg ik een belangrijke rol in onze nieuwe applicatie voor de zorg. We werken er allemaal hard aan. Mooi is dat iedereen ruimte en vrijheid krijgt om te groeien en ook om verantwoordelijkheid te nemen.”

Het interview met Freek & Jelle

Mooi is dat iedereen ruimte en vrijheid krijgt om te groeien en ook om verantwoordelijkheid te nemen.
Whatever IT takes
Freek - consultant bij Solviteers

Het interview met Hans & Peter

Toen ik begon had je nog geen leaseauto en ging je met de trein.
Whatever IT takes
Hans - senior projectleider/interim-manager bij Solviteers

Hans, inmiddels een senior projectleider/interim-manager is één van de eerste Solviteers. Peter is consultant sinds 2016. Beiden werken voor Solviteers Advies & Implementatie en vergelijken de functie van consultant door de jaren heen.

Mijn start

Hans: ”Toen ik destijds bij Solviteers solliciteerde was ik op zoek naar meer afwisseling in mijn werk en diepgang op het vlak van processen en computersystemen. In de Volkskrant zag ik een advertentie voor een meewerkend adviseur voor het kenniscentrum sociale diensten. Dat komt overeen met Peter zijn huidige functie. Op een avond had ik de sollicitatie, op zaterdag een 2e sollicitatieronde en aan het eind van de dag een getekend contract. Dat ging in die tijd allemaal buiten werktijd om en iedereen vond dat prima.

Peter: ”Ik ben via een vriend die al bij Solviteers werkte hier terecht gekomen. Hij had het erg naar zijn zin en vroeg of het ook iets voor mij zou zijn. Ik was, als starter op de arbeidsmarkt, op zoek naar een functie waarin ik op het vlak van IT mensen kon helpen. Ik had daar geen opleiding voor dus het was wel even zoeken naar een bedrijf waar ik me op dat vlak ook kon ontwikkelen. Ook ik had een eerste gesprek, vlak daarna een 2e ronde en aan het eind van dat gesprek kreeg ik een aanbod. Dat was wel allemaal onder werktijd, dat vinden we nu dan weer heel normaal.

Vergelijking van de consultant toen en nu

Hans: ”Ten opzichte van vroeger is alles veel sneller en groter geworden. Ook arbeidsvoorwaarden zijn veranderd. Toen ik begon had je nog geen leaseauto en ging je met de trein. Bij de klant kreeg je een vaste werkplek en had je een vaste telefoon. Als je onderweg een klant moest bellen dan stopte je bij een telefooncel. Kennisdeling deden we toen ook al en nu nog steeds. Door de week belde je elkaar om te sparren en één keer per maand waren we op kantoor om in allerlei vormen kennis te delen en elkaar te adviseren. Soms gingen we een dag met elkaar mee naar de klant, ook dat doen we nog.

Peter:” De arbeidsvoorwaarden zijn nu inderdaad heel anders. Op mijn eerste dag kreeg ik een laptop, mobiel en leaseauto. Dit is tegenwoordig wel een minimale uitrusting van een consultant. Een vaste werkplek bij de klant komt bijna niet meer voor. Ik maak steeds vaker mee dat een klant werkt volgens het ‘Bring Your Own Device’ principe. Effectief neem je je eigen werkplek dus mee. Hoe Hans de kennisdeling beschrijft, herken ik. Dat doen we nu nog steeds zo met als verschil dat we, door draadloze netwerken, elkaar veel makkelijker en sneller kunnen spreken. Het geeft ons ook de mogelijkheid om een online search te doen of in te loggen in een omgeving op afstand. Waar we ook voordeel van hebben is dat door de jaren heen de kennis van verschillende applicaties en domeinen flink is uitgebreid. Er is dus altijd wel iemand die iets af weet van het stukje architectuur of processen waar je een vraag over hebt.”

Is het werk anders?

Hans: ”In de kern niet. We hebben nog steeds te maken met een klant die een vraagstuk heeft dat opgelost moet worden. Het bovenkrijgen van de vraag achter de vraag en het blijven zoeken tot je de juiste oplossing hebt gevonden, is nog steeds hetzelfde. De architectuur waar we mee werken is wel veel meer doorontwikkeld en de IT-sector is nog veel meer een business geworden. Het hele vraagstuk rondom standaarden waaraan voldaan moest worden, was er vroeger helemaal niet. Je merkt dat klanten nu ook beter georganiseerd zijn en meer weten dan vroeger. Dat is ook nodig omdat IT niet meer weg te denken is uit de dagelijkse praktijk.

Peter: ”Dat zie ik ook. Vooral gemeenten bijvoorbeeld werken veel meer gemeentebreed om de burger nog beter van dienst te kunnen zijn. Dat maakt ook mijn werk uitdagender omdat je met meerdere applicaties bezig moet zijn en de samenhang moet zien. Wat ik ook een goede ontwikkeling vind, is het werken op afstand. Klanten zijn daardoor ook makkelijker bereikbaar en ook makkelijker te ondersteunen. Of de klant nu thuis werkt of ik vanaf kantoor of thuis werk, ik kan altijd even in de omgeving inloggen om ondersteuning te bieden. Wat ik hier ook goed aan vind is dat je hierdoor ook minder de weg op hoeft wat weer bijdraagt aan een beter milieu.”

De toekomst

Hans: “Ik denk dat we nog heel veel technologische mogelijkheden gaan zien en de daarbij behorende uitdagingen krijgen. De wereld blijft constant in beweging. Daarom is het ook zo belangrijk om je blijvend te ontwikkelen als bedrijf en als consultant om de juiste oplossing te kunnen bieden.

Meer informatie?

Livechat

Wij zijn via Livechat beschikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur.

Start Livechat

WhatsApp

Via 06 14879903, op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur. We reageren binnen 15 minuten.