22 juni 2018

Meer grip op het sociaal domein

De grote decentralisatieronde van zorg, werk en jeugdhulp ligt inmiddels ruim twee jaar achter ons. Hierdoor is veel en ander soort werk komen te liggen bij gemeenten. Veel gemeenten worstelen nog steeds met de nieuwe verantwoordelijkheden en hebben regelmatig hun administratie nog niet op orde. Hans der Kinderen, senior consultant bij Solviteers, geeft aan dat dit komt door de complexiteit van de materie, de relatieve onbekendheid daarmee en de direct opgelegde bezuinigingen. Het niet op orde hebben van de administratie kan grote gevolgen hebben voor de gemeente. Voorbeelden hiervan zijn: minder tevreden burgers, slechte communicatie met zorgaanbieders, onverwacht hoge kosten en minder grip hebben op de zaak.

Volgens Der Kinderen is het begrijpelijk dat veel gemeenten hun administratie niet voldoende op orde hebben, maar is dit niet nodig. ”Met een duidelijk omschreven proces en de juiste verbinding met IT is de administratie binnen het sociaal domein doeltreffend te stroomlijnen.”

Haperingen in het iWmo- en iJw-berichtenverkeer

Het resultaat van het niet op orde hebben van het administratieve proces is iets dat door de aard ervan niet binnenskamers blijft. Burgers ervaren lange aanvraagprocedures of een onregelmatige stroom van facturen, met als nadelige uitvloeisel de veelbesproken stapelfacturen. Zorgaanbieders ervaren haperingen in het iWmo- en iJw-berichtenverkeer, waardoor goedkeuringen, declaraties en alle andere stappen binnen het proces niet of te laat worden gecommuniceerd. Deze administratieve uitdaging is nog groter bij gemeenten die voor de uitvoering van de Wmo en/of Jeugdzorg samenwerken, maar nog wel individueel financiële verantwoording moeten afleggen.

Gemeente Heemskerk: het berichtenverkeer is nu optimaal ingericht

Het kost gemeenten veel tijd en geld om alles in goede banen te leiden. Dit geldt zeker in de gebieden waar met veel zorgaanbieders contracten zijn. “Nog niet elke gemeente heeft het berichtenverkeer volledig ingevoerd of via webservices geautomatiseerd. Hierdoor worden sommige zaken nog handmatig verwerkt en dit kost een applicatiebeheerder enorm veel tijd.” Volgens Der Kinderen zijn dit allemaal goed bedoelde inspanningen, maar geen structurele oplossingen. De gemeente Heemskerk heeft wel ingezet op zo’n structurele oplossing. Ella Punt, coördinator afdeling Wmo, is enthousiast over de oplossing en de samenwerking met Solviteers. “Het ontbrak ons aan kennis en ervaring. Wij hebben daarom Solviteers gevraagd om ons te ondersteunen bij het goed inrichten van het berichtenverkeer. Niet dat we echt tegen problemen aanliepen, maar we wisten natuurlijk wel dat het efficiënter kon. Bij de inrichting werkten we nauw samen. Solviteers was met name verantwoordelijk voor de technische inrichting, terwijl wij de contacten onderhielden met ongeveer 40 zorgaanbieders. Inmiddels staat het berichtenverkeer als een huis. Wij hebben Solviteers gevraagd ook het functioneel beheer voor ons te verzorgen.

100% controle

Nu het berichtenverkeer bij de gemeente Heemskerk volledig is ingericht, merkt Ella Punt direct de voordelen. “We hebben 100% controle en ervaren een kostenbesparing in de uitvoering. Door gebruik te maken van de webservices is er een schakel minder in het proces en hoeven wij geen handmatige controles meer te doen.”

Proces onder de loep, IT en beheer op orde

Solviteers helpt uw gemeente graag bij het creëren van een stabiele situatie. Duidelijke (beleids-) doelstellingen en helderheid over de processen vormen immers het fundament waarop inzicht en verandering ontstaan. Na het creëren van deze stabiele situatie bepalen wij samen met u of de gebruikte informatiesystemen goed zijn ingericht en nog voldoen aan uw wensen en eisen. Wij ondersteunen u graag bij het goed inrichten van uw applicaties en het gebruik ervan. Als uw huidige applicatie niet meer geschikt is, dan helpen wij uw gemeente bij het vinden en implementeren van een goede applicatie. Dit doen wij altijd vanuit een onafhankelijke rol. Verder zorgen wij er onder andere voor dat bruikbare informatie uit uw applicatie wordt gegenereerd. Daarmee wordt een goede sturing op verantwoording en doelstellingen mogelijk.

Meer informatie? Neem dan telefonisch contact met op ons via tel. 030 280 36 55 of stuur een e-mail naar: info@solviteers.nl

DELEN


Meer informatie over grip op het sociaal domein

Bent u nieuwsgierig hoe u meer grip kunt krijgen op het sociaal domein? Vul hieronder uw gegevens in en wij nemen z.s.m. contact met u op om een kennismakingsgesprek in te plannen.





Wij gaan zorgvuldig om met uw privacy. Wilt u meer lezen over hoe wij omgaan met uw gegevens? Bekijk dan hier het privacybeleid.

Ja ik ga akkoord met het privacybeleid van Solviteers*

Meer informatie?

Livechat

Wij zijn via Livechat beschikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur.

Start Livechat

WhatsApp

Via 06 14879903, op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur. We reageren binnen 15 minuten.