3 januari 2019

Common Ground: meer grip op gemeentelijke informatievoorziening

Complexe gemeentelijke informatievoorziening

Wij hebben in Nederland zo’n 380 grote en kleine gemeenten die met publieke middelen veelal dezelfde diensten en producten leveren, maar daarvoor de processen en informatiesystemen op een eigen specifieke wijze hebben ingericht. Het lukt gemeenten nog niet daarmee de digitale dienstverlening te bieden die burgers, dankzij de Coolblues en de Bol.coms van deze wereld, eigenlijk wel verwachten. Gemeentelijke informatievoorziening is complex geworden, met talloze koppelingen tussen systemen en data die op meerdere plekken worden opgeslagen. De AVG, privacywetgeving, digitale identiteit, cybercriminaliteit en de Omgevingswet zijn voorbeelden van ontwikkelingen die gemeenten over de grenzen van hun informatiehuishouding heen duwen.

Taskforce Samen Organiseren

De Taskforce Samen Organiseren (2018) heeft als doel de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren door te werken als 1 branche en niet als 380 organisaties. Dus 1 x bedenken en 380 x uitvoeren. Processen standaardiseren, een gezamenlijke IT-architectuur (Common Ground) en een digitale identiteit/paspoort voor de burgers zijn de 3 pijlers waar het allemaal mee begint. Het ambitieuze droomscenario van de Taskforce Samen Organiseren (TSO) eindigt onder andere in een appstore waar gemeenten toepassingen krijgen aangeboden van softwareleveranciers die gegarandeerd werken op de Common Ground.

Je zou sceptisch kunnen zijn over grote ICT-projecten in de overheid, maar dit is een taskforce waar ik in wil geloven en waarin wij als Solviteers een rol van betekenis willen spelen. Daarom hebben wij onze kans gegrepen en nemen wij deel aan de fieldlabs, ontwikkelen wij nieuwe producten in dit gedachtegoed en zitten wij samen met gemeenten om tafel om te praten over die appstore.

En dat valt op! Zie het artikel op de website van VNG Realisatie: MijnApp: samen werken aan een nieuw informatielandschap

Door: Bas Ruijgers, Algemeen Directeur Solviteers

DELEN

Meer informatie?

Livechat

Wij zijn via Livechat beschikbaar tussen 08:30 en 17:00 uur.

Start Livechat

Contact

Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur.

+31 (0) 30 280 36 55

In heel het land zijn de gevolgen van het Coronavirus voor iedereen merkbaar. Ondanks deze ongewone tijd blijft Solviteers u zo flexibel mogelijk ondersteunen. Wij zij goed bereikbaar via telefoon, live chat en per e-mail. Afspraken plannen wij online in zodat u snel geholpen wordt.